Par mērķiem un līdzekļiem

Sveiciens visiem! Mēdz teikt, ka cilvēks raksta dienasgrāmatā, ja jūtas slikti. Man dienasgrāmatas nav,  un blogs vismaz man nav nekāda dienasgrāmata.  Drīzāk vieta, kur izteikties, lai visi redz! Un tieši tādēļ, zemāk lasāmais ir mans viedoklis un mani iespaidi, un manas domas, kuras šoreiz varētu būt interesantas arī Mehiem un vispār studentiem. Tāpēc šeit.

 

 

Kāpēc Mehiem? Kāpēc studentiem? Kāpēc tagad? Vai tad tāpat neesmu činkstējis, pukojies, dusmīgi purpinājis lielākajā daļā gadījumu, kad tiek runāts par mācībām? Jā, esmu, jo pieredze rāda, ka studiju gadi ir labākie dzīvē – un tāpēc labāk tos izmantot lietderīgi. Ja es necerētu saņemt no studijām to, kas sākumā tika piedāvāts – proti, augstākā izglītība, man atrastos daudz patīkamāki laika pavadīšanas veidi. Vai arī, ja ne patīkamāki, tad vismaz patstāvīgāki, un domāju, ka arī cienījamāki. Jo būsim reāli, būt jaunam vīrietim bez pilna laika nodarbošanās (bez viena no : darba, studijām, bērniem, dienesta, vārdu sakot, dīkdienim) ir diezgan nožēlojami. 

Tieši tādēļ es pukstu par izglītības kvalitāti, jo studēšana nav tikai darbību kopums, kas ļauj pateikt: ”Es esmu students. Es esmu topošais inženieris.”. Nebūt nē. Studēšana ir process, kurā no kaut kāda cilvēka (šajā gadījumā no cilvēka ar vidējo izglītību) rodas ievērojami spējīgāks cilvēks. Tāds, par kuru sākotnējais cilvēks teiktu: „Wow. Tas esmu es pēc 3/4/5/6/7 gadiem?”.  Tas nozīmē ļoti nopietni strādāt pie sevis pārveidošanas!

Nu lūk, un ir sanācis daudz par šo procesu runāt, un meklēt iemeslus tam, kādēļ šis process nenotiek vienmēr, vai notiek tikai daļēji (par spīti tam, ka uz papīra tas ir noticis). Ko tikai neesam ar sarunu biedriem vainojuši! Naudas trūkums, studentu nemotivētība, zema vidējās izglītības kvalitāte, novecojis personāls, novecojis inventārs, novecojusi literatūra, un tā tālāk, un tā joprojām.

Kamēr atsevišķu problēmu risināšana (ar lielu naudas daudzumu) patiešām uzlabotu situāciju, es tagad piedāvāšu kaut ko patiešām lētu un vienkāršu. Tas nebūs nekas jauns. Gatavi?

Pašlaik es atrodos Vācijā, Hallē, kur studēju ERASMUS programmas ietvaros. Kā TMF SP loceklim man, protams, būtu jāpastāsta, kādi te feini studenti, kādas šeit skaistas mājas, lieliskas laboratorijas, atsaucīgi pasniedzēji, un tā tālāk. Tā visa ir patiesība, jā, daudzos aspektos, protams, te ir patīkamāk. Bet tas viss ir diezgan mazsvarīgi, ja neproti/neesi spiests to izmantot.

Dāmas un kungi - manuprāt, lielākā atšķirība starp līdzšinējo un pašreizējo studiju pieredzi. Tās ir trīs A5 formāta lapiņas pēc pirmās nedēļas, tikpat daudz pēc otrās. Tieši tā, mājasdarbi! Mājasdarbi, kas prasīs daudzas stundas, un ne tikai man (kurš ir atpalicis un nepārzina valodu), bet arī citiem studentiem un kādam, kas to visu pārbaudīs.

Muļķības, jūs teiksiet. Mums taču arī šeit ir mājasdarbi! Jā, atsevišķos priekšmetos ir, bet tādu apjomu atceros tikai 1.kursa matemātikā. Mums ir arī kursa darbi, studiju projekti, un vēl dažnedažādas laiku patērējošas problēmas. Jā, ir, bet mums ir arī  priekšmeti, kur vari atnākt pēc atzīmes semestra beigās.

Par šiem priekšmetiem tāpat tiek saņemti kredītpunkti, kas nozīmē ieguldīt savu mācību darbu noteiktu stundu daudzumu. Žēl, ka šis ir internets un šo informāciju var izlasīt jebkurš, citādāk varētu mēģināt aprēķināt, cik savā līdzšinējā studiju laikā esmu izkrāpis valstij darba stundas. Cik daudz ir samaksāts par manu izglītību, un cik daudz ir iztērēts manā izglītībā? Cik es esmu nozadzis? Cik sistēma man ir atļāvusi nozagt? Nevar taču būt tā, ka visi RTU studenti ir ģēniji, kuri tiek galā ar mācību uzdevumiem ātrāk, nekā tas ir paredzēts. Statistika to nepieļauj. Statistikas kursā mēs strādājām diezgan daudz.

Nu, pamēģiniet atbildēt uz šiem jautājumiem, un tad pamēģiniet atbildēt uz vēl pāris jautājumiem.  Vai es izmantoju sev piešķirto laiku pilnībā? Vai tas no manis tiek prasīts?

Mana atbilde: nē, nē. Kāpēc? Gaužām vienkārši – ja esi kādreiz strādājis par naudu, vai atalgojums bija pietiekami motivējošs, lai izdarītu vairāk, nekā no Tevis konkrēti pieprasa. Man tā ir bijis pusē no nopietnākiem algotiem darbiem. Protams, ka pasniedzējs neprasīs no studentiem papildus darbu, un pats neieguldīs papildus darbu, šo darbu prasot, ja to nepieprasīs priekšmeta saturs, pasniedzēja vadība, vai, un šeit paliek interesanti, paši studenti.

Studenta gadījumā atalgojums ir zināšanas un reputācija, un konkurētspēja tirgū. Tas būs pēc pāris gadiem, kāpēc pārcensties?  Ļoti loģiski, ja neprasa, tātad nevajag. Nu, ja to neprasa pasniedzējs, tas vēl neko nenozīmē. Ir vēl divas svarīgas lietas, kas jāatceras – Tev ir finansiālas saistības pret valsti vai paša kabatu, un otra – cik daudz Tu būsi izdarījis, tik vērtīgs Tu būsi konkrētajā sfērā.  Ko tas nozīmē? Tas nozīmē, ka Tev ir dota (vai arī pats esi tādu radījis)  brīnišķīga iespēja padarīt sevi vērtīgāku.

Nu pilnīgs sviests, kas man tagad jāsecina?

Kā jau minēju, es piedāvāju lētu un vienkāršu veidu, kā mēģināt kardināli uzlabot savu un savu pēcteču studiju kvalitāti.

Pavisam vienkārši – izvēlies savu šķietami bezvērtīgāko priekšmetu, un velti tam aprakstā paredzētās stundas. Ja jūti, ka šeit nu vairs nav ko mācīties, tad, iespējams, Tu esi ģēnijs! Tā kā šāda notikuma varbūtība ir diezgan maza, tad ej pie nākamā soļa – dari pasniedzējam zināmu, ka neesi nodarbināts! Protams, tas var radīt zināmu neizpratni – jo, pie velna, jūs gribat vēl mācīties? Nesamulsti, jo – tā tomēr ir Tava nākotne, nevis viņa.

Nu, šis lai paliek kā pēdējais jautājums. Šaubos, ka Tu turpini studēt tikai tādēļ, lai izskatītos, ka kaut ko dari. Bez studēšanas nav studenta. Bez kārtīgas studēšanas nav rezultāta. /sens un aizmirsts sakāmvārds/.

P.S. Es lieliski saprotu, ka augstāk rakstītais ir utopija. Bet ar kaut ko vienmēr var sākt. Vajag tikai gribēt Wink

 

Jānis Caune

23.04.2012.

Komentāri (2)
1Otrdiena, 24 Aprīlis 2012 15:16
Uldis Zunda
Varu tikai piekrist. Kā vienmēr, problēmas risinājums ir jāsāk meklēt sevī, nevis citu vainošanā. Wink
2Otrdiena, 01 Janvāris 2013 16:38
Salvis Čerpinskis
Jāni, piekrītu praktiski visam, žēl tikai, ka neiedomājos par to studiju gados.

Ir tikai viens BET no manas puses. Sāpe ir tajā, ka šis "bezvērtīgākais" priekšmets tiešām ir bezvērtīgs, proti, mācību programmās ir priekšmeti, kuru "noēstos" KP daudz lietderīgāk būtu izmantot citām zinībām, kas jaunajam speciālistam darba gaitās būs daudz noderīgākas. Bet atgriežoties pie augstāk rakstītā, students ir tiesīgs pieprasīt ne tikai lielāku darba apjomu esošajā priekšmetā, bet arī citu priekšmetu, ja tas ir pamatoti.
Nebaidieties prasīt to, kas jūsuprāt ir labāks, piemērotāks! Par labāku studentiju un topošajiem speciālistiem!

Pievienot komentāru

SmileCoolRobotNinjaNoSadLoveYesLaughingIntelligentBeen Smacked In The Mouth/Wears A Brace/My lips are sealeBlinkSticking Out TongueConfusedWinkYelling
Vārds:
Komentārs:
 
yvComment v.2.01.1